tiistai 11. lokakuuta 2016

HOME


Tältä mun koti näyttää ulkoapäin! Koti on Entebberoadin varrella, joka on varmaan yks Ugandan kiireisimmistä teistä, joten yöt menee korvatulppia käyttäen. Korkeampi värikäs rakennelma on näiden familybisnes, jossa miehet valmistaa huonekaluja. Oikeella puolella vaaleampi rakennus on koti, missä miehet ja mun host sisko asuu. Kun näiden rakennusten välistä kävellään alaspäin on siellä toinen pieni talo, jossa on mun ja host isän vaimon huone.

Tältä näyttää sisäänkäynti talolle, missä nukun.



Tää pikkumies on kai perheen ainoa lapsi, joka on mun host isän jälkikasvua! Perhekäsitys on täällä niin erilainen. Talossa siis asuu host isän lisäksi hänen vaimo Zainah ja kuvassa esiintyvä pikkumies, mun hostsisko (myös 18 v) ja monia miehiä ja poikia, jotka työskentelevät familybisneksessä. Mun host isä ilmeisesti maksaa pojille koulunkäynnin vastineeksi heidän työskentelylleen. Myös monia nuorempia tyttöjä ja poikia on näkynyt välillä talossa. Ovet taitaa olla avoinna melkeimpä kaikille!

mun huone 
                           
oma kylppäri



Kuvassa on mun host sisko Shamin, joka hoitaa suurimman osan kotitöistä, mm. kokkailee ruoat ja on opettanut mulle miten pestään pyykit käsin! Ollaan samanikäisiä, ja välillä auttelen töiden jälkeen ruoan teossa tai käydään yhdessä kaupassa ja sen semmosta. Shamin myös kysyi multa lähtisinkö hänen kanssaan seuraavana viikonloppuna katsomaan hänen äitiään. Vastasin myöntävästi ja vaikka paikka ei kuulemma ole kaukana on aina kiva nähdä vähän eri maisemia kodin ja töiden ympärillä, sillä en oo vielä hirveesti ehtinyt matkustelemaan täällä! Shamin on ollut talossa suunnilleen yhtä kauaa kun mä, ja oon päätellyt että niinkun pojatkin niin Shamin varmaan auttaa kotitöissä rahaa vastaan, koska hänellä on suunnitelmissa jatkaa tulevaisuudessa vielä opiskelua.






Sisäpiha näyttää tältä. Mun sisko kurkkailee sisään puusta kasattuun rakennelmaan, missä kasvatetaan kanoja. Ne on vasta tulleet meidän taloon, joten ne ovat vielä nuoria ja luulen että kasvettuaan ne myydään pois.




lisää kuvia sisäpihalta
Host perheessä asumisessa on monia hyviä puolia. Kulttuurin näkee läheltä eikä joudu koskaan olemaan yksin. Nyt kun mietin niin en oo hirveesti kuitenkaan viettänyt aikaa mun perheen kanssa. Mun host isä on tosi kiireinen joten ei oo harvinaista, jos ei nähdä toisiamme moneen päivään. Mun työpäivät on pitkiä ja saatan tulla kotiin 6-7 maissa, jolloin oon usein väsynyt ja saatan mennä omaan huoneeseen lepäilemään, jos en auttele siskoa kokkaamisessa. Viikonloppuisin oon usein matkustanut Kampalaan näkemään kavereita. Mun host isä on kuitenkin suunnitellut meille jotain pientä viikonloppureissua yhdessä, toivon että se tulee toteutumaan joskus myöhemmin. :-)

Toivottavasti saitte jonkun näköstä käsitystä nyt siitä, missä elän ja keiden kanssa. Taloon saattaa vieläkin tulla uusia kasvoja, mutta useinmiten on kyse työntekijöistä, jotka sitten joko jää tai ei jää asumaan samaan talouteen. :-D Afrikkalainen perhekäsitys tuli mulle myös tutuksi kerran kun mun työkaveri kutsui mut heille kylään, ja mut esiteltiin valehtelematta varmaan neljällekymmenelle ihmiselle. Oli setiä ja tätejä ja serkkuja ja vaikka ketä! Kaikki eivät kuitenkaan asuneet samassa paikassa, vaan suuri osa oli kyläilemässä, mutta silti ihan hurjan erilaista siitä mihin on Suomen ydinperhestä tottunut.

Nyt lähen kuuden maissa matkustamaan kotia kohti, jonne varmaan pääsen joskus seitsemän jälkeen! Sit perus ilta rutiinit ja väsyneenä nukkumaan hektisen päivän jälkeen.

Sula bulungi! Hyvää yötä!
-Liina






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti